Het woord homeopathie is afgeleid van de Griekse woorden homoios en pathos. Homoios betekent gelijksoortigheid en pahtos betekent lijden. Dit betekent het gelijke met het gelijkende genezen.

Homeopathische geneesmiddelen worden daarom bereid uit natuurlijke producten zoals, mineralen, planten, dieren en ziektes. Voorbeeld hiervan is het gebruik van uienextract dit word gebruikt om verkoudheid te voorkomen. De ui zorgt ervoor dat de ogen gaan tranen en de neus gaat lopen (dezelfde symptomen als bij een verkoudheid), waardoor het lichaam als het ware wordt aangezet om de verkoudheidsverschijnselen zelf te gaan bestrijden. Het uienextract veroorzaakt verkoudssymptomen en zet het lichaam aan tot afweer.

Bij de reguliere geneeskunde wordt een ziekte bestreden of onderdrukt met een geneesmiddel dat de betreffende ziekte tegengaat. Bij de homeopathie wordt een ziekte niet onderdrukt, maar wordt de ziekte van binnenuit genezen. Dit gebeurt door een geneesmiddel te gebruiken dat bij een gezond mens juist de ziekte, of de verschijnselen daarvan, zou veroorzaken. Door een minimale dosis van het best passende geneesmiddel toe te dienen, wordt het immuunsysteem van de patient geprikkeld en wordt het afweersysteem versterkt. Het lichaam word op deze manier gestimuleerd om zelf de ziekte te overwinnen.

De Homeopathische merken die wij in ons assortiment hebben zijn A. Vogel, VSM, Bach, Bional, Bloem en Weleda ook kunnen wij een groot aantal merken gewoon bestellen.

DROGISTERIJ POELSMA

Dennenlaan 52